Тренінгове заняття "Вчимося бути толерантними".

 

Тема:Вчимося бути толерантними

Мета: показати значимість толерантності під час взаємодії з іншими, закріпити знання учасників про компоненти толерантності, удосконалювати вміння толерантного спіл­кування.




Матеріали: аркуші А4, АЗ, ватман, мар­кери, стікери, ножиці, скотч, плакати «Дерево толерантності», «Квітка толерантності»

Тривалість: 1 год.

Хід заняття

Оголошення теми й мети заняття

Останнім часом стало модним говорити про толерантність. Для нашої свідомості поняття "толерантність" незвичне. Нам ближче наше слово – "терпимість".

Толерантність (від латів. tolerantia) – терпіння, прийняття іншої людини такою, якою вона є, зі всіма її достоїнствами і недоліками. Розвитку толерантності сприяє справжній інтерес до людини, збагнення його емоційного стану, життєвий досвід.

Сьогодні ви станете учасниками заняття, метою якого є показати значимість толерантності під час взаємодії з іншими, закріпити знання учасників про компоненти толерантності, удосконалення вмінь толерантного спілкування

Гра

Напишіть на аркуші паперу три ознаки, які відрізняють вас від інших. Це може бути визнання своїх достоїнств або талантів, життєвих принципів. Записи зачитати вголос, а клас повинен буде відгадати, хто автор тверджень.

Гра «Давайте пофантазуємо»

Уявіть ,що настане час , коли люди стануть абсолютно однакова (зріс, колір волосся і очей). Яким буде цей світ? Як люди будуть в ньому жити? Добре, чи погано, що ми всі різні?

Відмінності збагачують і доповнюють світ. Щоб жити в світі, людям треба навчитися жити, вирішуючи проблеми та завдання на основі співробітництва

Міні-лекція вчителя

Поняття толерантності вперше почали вжи­вати у XVIII столітті. У своєму «Трактаті про віротерпимість» видатний французький письменник та філософ Вольтер писав: «Безумством є переконання, що всі люди однаково думають про певні речі».

Розуміння толерантності неоднакове в різних культурах, адже залежить від історичного досвіду народів. В англійців толерантність розуміють як готовність і здатність без протесту сприймати іншу особистість, у французів - як свободу ін­шого, його думок, поведінки, політичних та ре­лігійних поглядів. У китайців бути толерантним означає великодушно та щиро ставитись до ін­ших. Арабською мовою толерантність - це вмін­ня вибачати, терпимість, співчутливість, а на фарсі - ще й здатність до примирення.

Нині толерантність визначають як повагу і ви­знання рівності, відмову від домінування та при­мусу, визнання права інших людей на власні дум­ки та погляди. Отже, толерантність насамперед має на меті прийняття інших такими, якими вони є, і взаємодію з ними на основі згоди.

Поділ людей на толерантних та інтолерантних є досить умовним. Кожен із нас у житті здійснює як толерантні, так і інтолерантні вчинки. Але здатність поводитися толерантно може стати особистісною рисою, а відтак - забезпечити успіх у спілкуванні. Толерантні люди більше знають про свої вади та переваги. Вони критично став­ляться до себе і не прагнуть у всіх бідах звину­вачувати інших. Вони не перекладають власної відповідальності на інших. Толерантна людина не ділить світ на два кольори - чорний та білий. Вона не акцентує уваги на розбіжностях між «своїми» та «чужими», а тому готова вислухати й зрозуміти інакші точки зору.

 

Чи завжди ми поважаємо думки, погляди інших?

Як треба поважати інших?

Чи треба прагнути, щоб інша людина сприйняла ваші погляди? Проявляти нетерпимість чи бути толерантним?

 

Вправа «Картопля»

         Часто буває так, що ми сприймаємо яку-небудь групу, наприклад етнічну, як ціле і не замислюємося про те, що кожний її представник – зовсім унікальний і неповторний. Наприклад, нам може здаватися, що «всі китайці на одне лице», що всі німці страшні педанти, а фіни – мовчазні. Однак якщо ми ближче познайомимося з конкретною людиною з цієї групи, більше дізнаємось про неї, то її індивідуальність, неповторність будуть очевидними.

         Давайте спробуємо проілюструвати унікальність всього існуючого на практиці. Навряд чи хто-небудь вважає, що кілограм картоплі наповнений індивідуальністю. Візьміть кожний собі по картоплині. Роздивіться її якомога уважніше, з'ясуйте «особливі прикмети». На це дається 1 хвилина. Потім картопля змішується. Кожний повинен знайти свою картоплину й описати її. 

 

Вправа «Як проявляти толерантність»

Проаналізуйте ситуації, оберіть свій варіант відповіді й поясніть

його. Дайте визначення поняттю «межа терпимості».

Ситуація 1

         Дмитро має не типову для хлопця зачіску – занадто довге волосся. Як поводитися тим, кому такий стиль не подобається?

Варіанти:

·        Постійно демонструвати своє негативне ставлення, в різкій формі рекомендувати змінити зачіску.

·        Виходити з того, що людина має право на самовираження і може робити будь-що зі своїм власним волоссям.

·        Вимагати слідувати загальному стилю одягу та зачіски на заняттях у школі.

Ситуація 2

         Оксана часто пропускає уроки без поважних причин. Як ставитись до цього?

Варіанти:

·        Засуджувати вчинки учениці.

·        Вважати, що це – особиста справа Оксани і не втручатися.

·        Із розумінням ставитись до проблеми Оксани, поступово заохочувати її до навчання.

Ситуація 3

         Вадим постійно виявляє неповагу до інших, грубість до своїх товаришів. Як бути?

Варіанти:

·        Прагнути уникати спілкування з Вадимом.

·        Відповісти грубістю на грубість.

«Ковтати» образи і проводити з учнем роз'яснювальну роботу.

Ситуація 4.

Ваша подруга одягнула на вечірку вбрання, яке їй не пасує й недоречне. На такій вечірці. Що Ви зробити, щоб Ваша подруга не стала посміховиськом?

Варіанти:

- Натякну, що вона виглядає смішно;

- Коректно вкажу їй на недоречність такого вбрання;

- Поставлю ультиматум: або вона переодягнеться, або йде одна.

Ситуація 5.

Ви - прибічниця здорового способу життя. Ваш молодший брат не робить зарядку, багато їсть, курить. Що Ви зробите?

Варіанти:

- Зроблю вигляд, що нічого не помічаю;

- розповім батькам: хай вони вирішують, що робити;

- Пояснюватиму перевагу здорового способу життя та пропонуватиму займатись спортом разом зі мною.

 

Вправа «Стереотипні окуляри»

Коментарі до плакату

Уявімо діалог цих двох людей. Мабуть, він звучатиме приблизно так:

А: - Це шість.

Б: - Це дев’ять.

А: - Та ні, це шістка.

Б: - Яка це шістка, коли це дев’ятка.

А: - Це найсправжнісінька шістка.

Б: - Ти щось плутаєш. Це справжня дев’ятка.

А: - Ти що, не при своєму розумі? Дивишся і не бачиш!

Б: - Та ні, це тобі треба лікуватися!

Тобто небажання зрозуміти іншого, впевненість, що ваша думка єдино правильна, невміння зняти свої «стереотипні окуляри» - найкоротший шлях до непорозуміння, часто й до виникнення конфлікту.

Отже, якщо ви прагнете продуктивного спілкуванню необхідно поводитися так, аби не ображати партнера, поважати точку зору іншого та його особистість, незалежно від соціального статусу, національності, індивідуальних особливостей, уподобань тощо. Таке спілкування називається толерантним.

 

Вправа «Толерантна та інтолерантна людина …»

 

Учитель роздає дітям аркуш з ознаками толерантної та інотолерантної людини. Учні повинні прикріпити ці ознаки на дошці у відповідну колонку («Толерантна людина», «Інтолерантна людина»)

 

Добре співпрацює з іншими на засадах партнерства.

Готова прийняти думку інших.

Поважає гідність людини.

Поважає права інших.

Сприймає іншого таким, яким він є.

Здатна поставити себе на місце іншого.

Поважає право бути іншим.

Визнає різноманітність.

Визнає рівність інших.

Терпима до чужих думок, вірувань, поведінки.

Відмовляється від домінування й на­сильства.

Проявляє доброзичливість

Появляє бажання щось робити разом

Проявляє чуйність, допитливість

Проявляє розуміння і прийняття

Поважає думки інших

Проявляє непорозуміння

Проявляє ігнорування

Проявляє егоїзм

Проявляє нетерпимість

Виражає зневагу

Проявляє дратівливість

Проявляє байдужість

Проявляє агресію до інших

 

 

Гра «Біла ворона»

         Ведучий пропонує одному з учасників на деякий час стати не таким, як усі. Для цього йому треба робити усе протилежно тому, що робить група. Група повторює всі рухи ведучого. Наприклад, група підводить руки, а «біла ворона» - ні, всі посміхаються, а «біла ворона» - насуплюється тощо.

         Через деякий час ведучий каже: «Це важко – бути не таким, як усі. Хто буде йому допомагати?»

         Так з'являються дві білі ворони. Потім їх стає більше. Коли до «білої ворони» приєднується половина учасників, вправа закінчується.

 

Перегляд притчі

Жив собі хлопець із жахливим характе­ром. Якось батько дав йому мішок із цвяха­ми і сказав по одному забивати їх у паркан щоразу, коли хлопець втратить терпець і по­свариться з кимось. Першого дня хлопець забив 37 цвяхів. Згодом він навчився опано­вувати себе, і кількість забитих цвяхів щодня зменшувалася. Хлопець зрозумів, що легше навчитися стримувати свої емоції, ніж за­бивати цвяхи.

Нарешті настав день, коли він не забив жодного цвяха. Син підійшов до батька і сказав про це. Тоді батько наказав синові витягати з паркана по одному цвяху у ті дні, коли він не втратить самоконтролю і ні з ким не посвариться. Минали дні, і згодом син міг сказати батькові, що в паркані не за­лишилося жодного цвяха. Батько підвів сина до огорожі та сказав: «Ти добре поводишся, синку, але подивися, скільки дірок залиши­лося... Огорожа вже ніколи не буде такою, як колись...».

 

Психолог. Коли ви з кимось сваритеся і кажете йому щось неприємне, ви зали­шаєте в ньому такі рани, як ці діри. І рани зостаються, попри те, скільки разів потім ви просите вибачення. Словесні рани за­подіюють такий самий біль, як і фізичні. Діти, не забиваймо цвяхів ворожості, неро­зуміння і жорстокості в душі людей. Будь­мо толерантними, а, отже, розуміймо одне одного.

 

        

Вправа «Риси толерантної людини»

Діти, у мене є квітка, але допоможіть мені зробити її красивою, їй потрібні пелюстки, і не прості, а з рисами толерантності, адже це – квітка толерантності.

         (Діти роблять надписи і прикріплюють пелюстки.)

Учень

         Толерантність врятує світ

         Толерантне ставлення людини

         Збереже планету від негод,

         Розрубає мотлох павутини,

         Переріже нитку перешкод.

         Толерантне ставлення до всього

         Збереже, врятує і спасе,

         Допоможе вгледіть перемогу,

         Допоможе витримати все.

         Будь завжди нестримним вільнодумцем,

         Свої мрії пензлем намалюй.

         Освіти життя яскравим сонцем,

         Толерантний всесвіт побудуй!

 

(Звучить мелодія.)

Отже, дуже важливо в будь-якому колективі дотримувати 4 правила толерантного спілкування:

•  Бути завжди уважним.

•  Бути терпимим в спорі і аргументувати свою думку.

•  Бути гуманним і милосердним.

•  Не ображати співбесідника.

 

Вправа «Дерево толерантності»

         Мета: дати можливість учасникам закріпити поняття  «толерантність» у його багатогранності.

         Учасники пишуть своє визначення толерантності. Визначення повинно бути коротким та ємним. Усі визначення записуються на стікер у вигляді листочка та прикріплюються на дерево.

 

Підведення підсумків

Діти, давайте покладемо у цей кошик ті цінності, які ми візьмемо з собою в життя.

                        Я візьму з собою хороший настрій.

-         Я візьму знання про …

 


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

11 способів згуртувати клас.